Sunday 29 October 2017

SUP AYAM/TULANG NGENCESS😋😙



Hai..hai..hai...aku rse lme sgttt tak wat entry kt blog aku kali ni...dulu rajinnn coz ade app yg mmg aku suker sgt gune mse pki i phone dulu..bile dh bertukr blik ke Samsung hmmm...app tu dh x de la plk😥

okeh2 kali ni aku nk share cara untuk buat Sup yang sedappp😋 x kire la sup tulang ke sup ayam kerrr resepi sama jek bagi aku...& satu lagi aku lebih suka guna bahan2 yg basic jer...coz senang nak carik dan bagi org2 yg tak berapa expert masak macam aku ni soo senanglah nk pahammm...betul tak??🤗

ok resepi dlm blog ni semue adalah ikut cara aku yg mmg mudah & basic...mybe pembaca sekalian boleh olah mengikut cite rase masing2👌 coz kakak ipar aku kate kalau dia masak sup ni biase die letak rempah kurma....bole gak kot...tpi aku belum pernah try lagikk.. ..ok lah tanpa byk cerita so strait to the point...😘😇

Bahan2 seperti dibawah ni. Aku agih kepada 2 iaitu Bahan A dan bahan B...kalau pembaca kurang faham boleh komen ya...insyaAllah akan dibalas😘😋😊


Bahan2 untuk dikisar (Bahan A)
1. Bawang Merah 2 biji (saiz sederhana)
2. Bawang Putih 5 biji (saiz sederhana)
     aku suker ltk lbih sikit...coz bagi aku bwg putih bgus utk kesihatan😅
3. Kunyit (tgk la pic tu) agk2 jgn byk sgt
4. Halia (tgk dalam pic.)
    sda setengah org tak suke letak.

Bahan B
1. Bunga cengkih
2. Kayu manis
3. Sup Bunjut
4. Serai sebatang (not in picture) biasa aku ketuk
    jer.
5. Daun sup (not in pic. gak😅)
6. Garam hmm satu sudu teh cukup😊
7. Minyak masak secukupnyer
8. Air kosong secukupnye


ni lah antara bahan2nyer...yg seketul2 x de plk..coz aku dh potong2😂 sorry..nti klu sempat akan diupdate lah pic. yg tu..😥😣
Cara-cara memasak

1. Panaskan sedikit minyak dan goreng Bahan A yang telah dikisar tadi tu...

2. Goreng/tumis bahan2 A tersebut dan masukkan kayu manis dan bunga lawang. Goreng hingga agak garing..agak2 la..dalam 3-4 minit..

3. Masukkan daging ayam ke tulang ayam ke daging yg telah dipotong2 kecil tu dan gaul2 kan untuk bagi rata dengan bahan yang dikisar tadi.

4. Kemudian masukkan air kosong...3-4 cawan biasa cukup (ikut masing2..agak2 la kan) klu byk sgt cair plk la karang🤗

5. Pastu masukkan serai yang telah dititik/ diketuk..satu batang cukup lah😉

6. Masukkan sup bunjut.

7. Gaul dan letakla garam secukup rase..tutup dan biarkan selama berape minit ea...?? kalau sup tulang ke daging lame lah sikit...kalau ayam x lame sgt...aku biase 15 minit yg ni pembaca boleh tgk la kalau dh empuk boleh la tutup api tu yer😎

ni adalah bahan2 A yang aku dah potong2 untuk di kisar...
Bahan2 A yang digoreng/tumis dengan minyak masak
ayam yang di potong2 kecil2..aku suker amik part tulang2 die tuh😗

ni gambar sup ayam yang dah siap tu...mkn ngan mihun pun sedappp...kalau tengah demam ni lah ubatnyerrr...tambah plak dengan sambal kicap memang trus baik demam😚😆

ini tulang 🐴🐂 ....yg aku masak..tpi pic x amik plk step by step nyer..ape pun bahan2 utk msk adalah sama...
selamat memcuba sayang2 semue😘

No comments:

Post a Comment

RESEPI KAMPUNG NYUM2

Kangkung Goreng Belacan Meletop

resipi sayur kangkung goreng belacan meletop!! ha.. ha.. bahan-bahannyer seperti di bawah ni... bahan utk di kisar @ tumbuk sebiji ba...