Sunday 8 October 2017

RESEPI SOLOR GORENG ASAM SEDAP GILLER



Alhamdulillah .....

Dh lme simpan resipi ni tpi tak terpublish2 disebabkan masalah2 teknikal😣😶.hmmm..okeyla...ni serius nak publish...

Kalau balik je dari kg mesti mak aku akan bawakkan mcm2 jenis sayur... sayur solor ni adalah yg biasa mak aku simpankan dan akan bawakkn aku... solor ni boleh dapat pada pokok keladi... mcm akar ea?? gitulah...aku memang suke sangat2😍👌
Ingat lagi masa mengandung dulu.. mk aku suka bawak dari kg dan aku masak kat rumah dan makan sorang2. Memang puashati👍 mk aku kata mkn solor ni boleh mudahkan aku bersalin.. apa lagi time mengandung tu pun aku balun mkn2 byk2... ye la kan favorite aku plk tu...mmg terbaik la...

Orait..so entry kali ni aku akan kongsikan resipi memasak sayur solor ni... memang terbaik tau... sedap giller😊😋

Bahan2 utk dikisar
1. Bawang Merah 2 ulas
2. Bawang Putih 3 ulas
3. Cili Padi (klu nk pedas letak byk)
4. Ikan Bilis (boleh tgk pic.)

Cara2 nyer...
1. Kisar bhn2 di atas.
2. Rebus solor yg telah dibersihkan dan potong2.. rebus dalam 4-5 minit.. agk2 dah lembut.. tutup api.
3. Panaskan minyak sedikit dan masukkn bhn2 yg telah dikisar tadi.
4. Setelah agk garing masukkan asam keping (2 cukup)
5. Kemudian masukkn solor dan gaul2kan
6. Masukkn gula secukup rasa
7. Masukkn garam secukupnya.
8. Goreng2 dan gaulkn sehingga lembut dan angkat
9. Siap dan hidangkan😊


ni adalah bhn2 utk di kisar kecuali asam
keping tu ye...awas! asam keping JGN dikisar plk😂
 aku suke pedass so cili byk lah yer...hu..hu..😂



                                                















Ni sayur solor tu...lepas di bersihkan dan potong2..
rebus dalam masa lebih kurang 4-5 minit (agk2
dh lembut..tutup api)


 Bahan yg dikisar tadi tu perlu di goreng dengan minyak...
  masukkan sedikit garam..secukup raselah yer☺🤗




 Gaul2 sehingga sebati dan lembut




Dah siap... memang aku sukeerrrr sgttt... ade rase masam2...pedas2...ish mmg sedaplah sesuai dengan tekak jawe aku nih😆 thank you mum😘

No comments:

Post a Comment

RESEPI KAMPUNG NYUM2

Kangkung Goreng Belacan Meletop

resipi sayur kangkung goreng belacan meletop!! ha.. ha.. bahan-bahannyer seperti di bawah ni... bahan utk di kisar @ tumbuk sebiji ba...