Thursday 8 September 2016

Perkara yang perlu dilakukan sebelum sambung belajar part-time📚

Perkara yg perlu dibuat Sebelum sambung belajar

Setiap subjek yang aku ambil ni ada cerita suka, duka dan cabaran yang tersendiri..☺️ Bukan mudah untuk seorang yang telah berkeluarga dan bekerja untuk menyambung pelajaran secara part time ni yer.. sebelum ambil keputusan ni banyak benda yang aku fikir.. timbang tara dan buat some research..aku compare kan beberapa universiti yg offer utk part time. Contohnya uitm, upm, utm, usm dan oum. Kelima2 universiti ni aku tengok dan bandingkan dari segi yuran permohonan, course yang perludiambil, tution fees, duration, clss untuk attend kuliah dan tempat. Aku memang agak details sikit utk pilih sebab dulu aku pernah cont. study di uitm. aku ambil sarj. muda sains pentadbiran masa tu. bila yer 🙄 year 2005 rasenye.. separuh jalan jer (sampai 3 sem).. yuran tak boleh nak bayar coz aku mse tu tgh tanam anggur selepas brhnti kerja.. bos aku memang tidak suport langsung utk further study.. private.. biasela.. and clss mase tu sebulan sekali di shah alam.. naik bus and tido rmh mmber dekat seksyen 17!
So selepas aku buat sedikit research.. aku rse utmspace adalah pilihan aku yg terakhir.. wlaupun aku kerja kat utm! sebab apa..??? clsss every week.. so mase utk family tu almost x de!! tpi yang bagusnya clss dekat kalau nk dibandingkan dengan universiti yang lain... so... pikir... punye pikir....🙄 aku sahut juga cabaran coz my hubby pun dh bagi sokongan padu.. 5 tahun tau! Aku decide utk ambil utmspace.. part time! clsss every weekend okey😊 so.. first skali pindh rumah.. dulu aku duduk kat senai.. tmn bukit senang.. rmh hubby.. so anak satu mase tu arisa setahun setengah.. pindah rumah utk dekat datang clss and jimat duit untuk bayar yuran.. so rmh senai tu kitorg sewakan...✌🏼️
So kat sini aku nak kongsikan

perkara yang kita perlu buat sebelum decide utk sambung belajar:-

1. Pilih course yang sesuai.
First sekali kena lah pilih course apa yang sesuai dengan jiwa dan raga kita. Lagi bagus kalau ade related dengan kerja kita. elakkan dari mengambil course yang diluar tahap kemampuan kita. Pada aku zaman bujang dengan family bila belajar ni memang banyak perbezaan. Dulu memang aku study akaun dan kerja sekarang pun dalam bidang tu.. tapi aku rase aku tak mampu nak continue dalam bidang yang sama.. tapi course yg aku ambil ni tak de la lari terus dengan kerja skarang.. tapi aku dh tak kisah..klu ade rezeki tidak ke mana.. kepelbagaian tu kadang2 memang bagus👍 yg pnting usaha💪🏻

2. Buat sedikit Research
Perkara utama of couse la kena selidik dulu apa course yg nk kita ambil, sesuai tak dengan jiwa kita. Macam yang aku story kat 👆🏿tadi aku memang ada wat sedikit reseacrh.. buat simple table..(senang untuk buat perbandingan)
contoh, bil. , nama universiti, yrn kemasukan, yuran pengajian, jadual class, lokasi, tahun pengajian.. semua benda yang kita nak tahu la..
Selidik setiap universiti untuk dapatkan maklumat tu, sekarang tak susah mane pun just search kat internet & tengok di laman web., carik maklumat dan masukkan dalam table yg kita buat tu.. bila dh dapat maklumat baru la mudah utk buat keputusan.

3. Lihat sumber kewangan/tajaan/pinjaman

Bila dah buat sedikit reseach seperti di atas tu.. boleh la kita bajet kewangan kita..kalau pinjam sekarang ni yg mudah PTPTN la kan... klu tak pun KWSP... kalau pelajar dh brkerja susah sikit untuk dapatkan biasiswa.. nmenye pun dh kerje kan 🙄 Aku memang totally guna duit sendiri.. 💰
dulu mse mula2 masuk (2010) yuran 1 kredit rm150 skrg klu x silap dh rm170 (merasa aku satu sem).. ha.. ha..
Aku byr yuran hasil aku jual rumah kt bbu (bukan byk sgt pun)... pastu aku main undi.. kira simpan sebulan rm200 utk undi.. & ade diskaun 20% utk staf (satu sem dpt dis dlm rm200 ++) Elakkan berhutang yer..tapi kalau dh terpaksa lain cerita💸

ni la total yuran pengajian aku sampai final year.. Alhamdulillah selesai bayar siap terlebih! yg penting tiada hutang.... gaji sebagai pembntu tadbir dapat selesaikan yuran tanpa hutang...🔑 dengan hidup sederhana.. syukur😊

4. Ber bincang dengan keluarga

Bila dah bekeluarga, ni tak boleh la buat keutusan sendiri2... kenala berbincang☺️dapatkan restu dan sokongan! itu sgtt penting.. clss pun weekend kan., kena la pikir sape nk ja ank kita tu yer... macam aku plk utk 3yr pertama tu clss sat & sun, husband aku kje sabtu tu halfday ptg aku ade clss.. so blik kerja tu pukul 2 dia jga ank & aku pergi clss.. hari ahad plk husband cuti jdi dia la kena jaga ank coz aku gi clss biase kul 8.30 sampi petang & kadang2 sampi tghri..
utk 2 thn kedua tu disebabkn johor cuti jumaat & sabtu so memang agak kelam kabut la sikit coz jumaat tu clss start pukul 6ptg so aku terpaksa tunggu husband blik kerja seblum pergi clss dan sabtu pun sama.. aku terpaksa tggu husband blik pukul 2ptg bru aku pergi clss..& klu ade clss pagi sabtu tu terpksala aku ponteng klu x de org nk jge ank2.. pening gak.. x pe la bersush2 dahulu.. bersenang lenang kemudian... insyaAllah☺️
so kat sini kena pastikan kite ada sokongan.. expecially ada orang nk jaga ank2 kita..jadi bolehla pergi menuntut ilmu dengan tenang..

5. Minda mesti always positif!

Yang ni sangat penting! Fokus! apa tujuan kita untuk further study? adakah untuk dapat ilmu? untuk naik pangkat? untuk dapat penghargaan? untuk naikkan taraf hidup? which one??? mula2 aku pikir utk naikpangkat.. tpi skarang aku dh x kisah semue tu coz zaman skarg dh x semudah zaman dulu.. ssh utk dapat kerja kan.. saingan pun sengit!
byak beza org yg ada ilmu dengan tiada ilmu... aku mengharapkan sedikit ilmu yg aku ade ni aku dapat sebarkan expecially untuk ank2 aku.. motivation utk diorg.. supaya diorg akan dpt lebih dripd yg aku ade sekarang... !insyaAllah..😊 tepukla dada tanyalah selera!🍭

No comments:

Post a Comment

RESEPI KAMPUNG NYUM2

Kangkung Goreng Belacan Meletop

resipi sayur kangkung goreng belacan meletop!! ha.. ha.. bahan-bahannyer seperti di bawah ni... bahan utk di kisar @ tumbuk sebiji ba...