Friday 30 December 2016

Resepi Kerabu Ulam-ulam paling sedap 😋

Kalau balik dari kampung mak aku mesti akan bagi aku macam2 sayur dan ulam-ulam. Aku memang suka sangat makan sayur lebih-lebih lagi ulam2. Okey kali ni aku nak kongsikan kerabu ulam terbaik yang pernah aku buat.



ni rupe yang dah siap.. kalu nak letak taugeh pun ok, aku tak letak coz aku buat kerabu ni guna ulam apa yang ada yang mak aku bagi😊

Orait... firstly ini lah bahan2 nya untuk dikisar yer☺️

Bahan2 A
  1. Bawang Putih
  2. Bawang Merah
  3. Ikan bilis
  4. Belacan sedikit atau udang kering kat sini aku guna belacan
  5. Cili Padi
Bahan2 B
  1. Daun Pegaga
  2. Daun ape tu.. lihat pic atas aku lupe😁
  3. Kacang Panjang
  4. Bawang Merah (sedikit je)
 Cara-caranya...

1. Bahan2 A kisar halus dan goreng sehingga garing.
2. Manakala bahan2 B pula potong atay cincang kecil.
3. Kelapa pula goreng tanpa minyak hingga agak kering sedikit.
4. Dah settle sediakan bahan2 tu...campurkan semua Bahan A dan Bahan B dan juga
    kelapa yang di goreng tanpa minyak tadi.
5. Gaul rata letak garam dan gula secukup rasa. Ok siap untuk dihidangkan...

img-alternative-text
bahan2 untuk di kisar


ni rupa bahan yg telah dikisar..pastu goreng ye hingga garing

img-alternative-text
Daun pegaga

img-alternative-text
ni daun ape ek? aku lupe pulak🤔😅


ni kacang panjang siap potong



ini adalah bahan2 yg perlu di potong2 kecil ok..


No comments:

Post a Comment

RESEPI KAMPUNG NYUM2

Kangkung Goreng Belacan Meletop

resipi sayur kangkung goreng belacan meletop!! ha.. ha.. bahan-bahannyer seperti di bawah ni... bahan utk di kisar @ tumbuk sebiji ba...