Friday 22 December 2017

Resepi Kek Oren Sempoi😎...




Resepi ni aku dapat dari sorang member ni...die memang teror wat kek oren ni...dulu penah gak tempah ngan dier...die ckp..sng je buat kek ni..ank die yg masih sekolah pun petik jari je klu wat😆😄👌kan...so aku pun sahut cabaran ni...

Sebenarnya aku pun ade wat beberapa kali...byk jugak yg tidak menjadinye...padahal klu ikutkn sebijik2 ikut resepi😗😣 ikut resepi tu mmg la betul TETAPI setiap avon pembakar tu berbeza kan... takpelah try in error je la kan...aku ni sebab avon kecik jekk... so 3x bakar lah klu ikut sukatan dalam resepi ni..😚🤗 dlm 1/2 = 3kali bakar...gitulah...beljrlah dri kesilapan tu...😂🙄
klu terrrhangus...terlembikkk tu biase bagi aku....yg penting anda RAJIN mencuba & tidak berputus asa💪💪 resepi ni sebagai guideline jek...harap2 dpt membantu....hu..hu....

Bahan2

1. mentega 300g (aku biasa gune Pelangi)
2. telur 6 biji (gred b) klu gred A ltk 5 biji
3. gula kastor 160g (RM3.20)
4. esen vanila
5. sunquick oren
6. tepung naik sendiri 300g
    (aku gune blue key) (RM4.90)

*Harga di atas adalah harga satu pack/kotak yer..

cara2 nk buat okey...
1. Mula2 pukul mentega ngan gula hingga agak kembang yer...

2. Pastu masukkan telur satu persatu
then masuk esen vanila lebih kurg 3 sudu teh kecik..
kekadang aku main bedal tuang jek😂😆 coz nk cepat😶 then pukul lagik ea...

3. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul/kisar rata dengan kelajuan maximum mixer tu..

4. Last sekali masukkan sunquick oren...aku suker tgk colour die so..biase aku masuk dalam 5-6 sudu besar...

 5. Tuang dalam loyang..

bakar biase 30-40 min 180°c ( ni sebab msuk utk 1/2 kg nyer ukuran, kne tgk avon msing2😆) try in errorlah😂

boleh tgk pic2 kt bawah ni sebagai guidline❤👍👌

ini adalah bahan2 nya...


gula kastor

mentega

pukul gula dan mentega hingga rata dan sedikit kembang

masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga kembang

ini rupa dia 

tepung blue key 300gram

masukkan tepung blue kery sedikit demi sedikit dan putar kelajuan max.







No comments:

Post a Comment

RESEPI KAMPUNG NYUM2

Kangkung Goreng Belacan Meletop

resipi sayur kangkung goreng belacan meletop!! ha.. ha.. bahan-bahannyer seperti di bawah ni... bahan utk di kisar @ tumbuk sebiji ba...